The Impacts of Technical Ideology and Algorithmic Culture on Society: A Critical Approach
No. 71 (2020-01-01)Author(s)
-
Diego García RamírezUniversidad del Rosario, Colombia
-
Dune Valle JiménezUniversidad Sergio Arboleda, Colombia
Abstract
This article aims to reflect on a type of ideology that considers technological advances as the solution to all of humanity’s problems, and to understand how computational algorithms delineate everyday behaviors and practices that shape an algorithmic culture. The reflection is framed within the technical–social relationship, a long-standing discussion, in which certain discourses have exalted only the benefits of technological advances, leaving aside the critical thinking that makes it possible to recognize the social, political, economic, and cultural implications that are generated from them.
References
Arendt, Hannah. 2003. La condición humana. Buenos Aires: Paidós.
Baca, Carlos, LucaBelli, ErickHuerta y KarlaVelasco. 2018. Community Networks in Latin America: Challenges, Regulations and Solutions. Internet Society, consultado el 29 de marzo de 2019, https://www.internetsociety.org/resources/doc/2018/community-networks-in-latin-america/
Caplan, Robin, JoanDonovan, LaurenHanson y JeannaMatthews. 2018. “Algorithmic Accountability: A primer”.Data & Society, consultado el 29 de marzo de 2019, https://datasociety.net/output/algorithmicaccountability-a-primer/
Cardon, Dominique. 2018. Con qué sueñan los algoritmos. Nuestra vida en el tiempo de los Big Data. Madrid: Dado Ediciones.
Carr, Nicholas. 2019. La pesadilla tecnológica. Madrid: Ediciones El Salmón.
Castells, Manuel. 2006. La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.
Castells, Manuel. 2012. Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de internet. Madrid: Alianza Editorial.
Dourish, Paul. 2016. “Algorithms and Their Others: Algorithmic Culture in Context”. Big Data & Society: 1-11. https://doi.org/10.1177/2053951716665128
Eagleton, Terry. 1997. Ideología: una introducción. Barcelona: Paidós.
Ferraris, Maurizio. 2017. Movilización total. Barcelona: Herder.
Ferry, Luc. 2017. La revolución transhumanista. Madrid: Alianza Editorial.
Finn, Ed. 2018. La búsqueda del algoritmo. Imaginación en la era de la información. Barcelona: Alpha Decay.
Fuchs, Christian y EranFisher, eds. 2015. Reconsidering Value and Labour in the Digital Age. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Geertz, Clifford. 2005. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
Habermas, Jurgen. 1986. Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.
Han, Byung Chul. 2014. Psicopolítica. España: Herder.
Heidegger, Martin. 2002. Serenidad. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Innerarity, Daniel. 2012. “Desenredar una ilusión: notas para una teoria crítica de la democracia digital”. En Internet y el futuro de la democracia, editado por SergeChampeau y DanielInnerarity, 37-43. Barcelona: Paidós.
Innerarity, Daniel. 2018. Política para perplejos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Innerarity, Daniel y SergeChampeau, eds. 2012. Internet y el futuro de la democracia. Barcelona: Paidós.
Jenkins, Henry. 2008. Convergence Culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Jones, Steven, ed. 2003. Cibersociedad 2.0. Una nueva visita a la comunidad y la comunicación mediada por ordenador. Barcelona: Editorial UOC.
Kuper, Adam. 2002. Cultura; la versión de los antropólogos. Barcelona: Paidós.
Lévy, Pierre. 2004. Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud.
Lévy, Pierre. 2007. Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.
Linares, Jorge. 2008. Ética y mundo tecnológico. México: Fondo de Cultura Económica.
Manovich, Lev. 2017. “Los algoritmos de nuestras vidas”. Cuadernos de Información y Comunicación 22: 19-35. https://doi.org/10.5209/CIYC.55960
Morozov, Evgeny. 2012. El desengaño de Internet. Los mitos de la libertad en la red. Barcelona: Ediciones Destino.
Morozov, Evgeny. 2015. La locura del solucionismo tecnológico. Madrid: Clave Intelectual.
Negroponte, Nicholas. 1996. Ser digital. México: Océano.
O´Neil, Cathy. 2018. Armas de destrucción matemática. Cómo el big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Madrid: Capitán Swing Libros.
Parente, Diego. 2010. Del órgano al artefacto. Acerca de la dimensión biocultural de la técnica. La Plata: EDULP.
Pariser, Eli. 2017. El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Barcelona: Taurus.
Philbeck, Imme. 2017. Connecting the Unconnected. Working Together to Achieve Connect 2020 Agenda Targets. Davos: ITU.
Pisani, Francis y DominiquePiotet. 2009. La Alquimía de las multitudes. Cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós.
Quintanilla, Miguel Ángel. 2017. Tecnología: un enfoque filosófico y otros ensayos de tecnología. México: Fondo de Cultura Económica.
Rheingold, Howard. 2004. Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.
Sadin, Eric. 2018. La silicolonización del mundo. La irresistible expansión del liberalismo digital. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
Shirky, Clay. 2008. Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations. Nueva York: Penguin.
Strehovec, Janez. 2013. “Algorithmic Culture and E-Literary Text Semiotics”. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology 10 (2): 141-156. https://doi.org/10.5840/cultura201310218
Striphas, Ted. 2015. “Algorithmic Culture”. European Journal of Cultural Studies 18 (4-5): 395-412. https://doi.org/10.1177/1367549415577392
Striphas, Ted y BlakeHallinan. 2016. “Recommended for You: The Netflix Prize and the Production of Algorithmic”. New Media & Society 18 (1): 117-137. https://doi.org/10.1177/1461444814538646
Thompson, John B. 1993. Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la comunicación de masa. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Valle, Dune y DianaBernal. 2019. “Globalización, tecnologías de las comunicaciones y posverdad: las derivas de la verdad en la era digital”. En Comunicación Estratégica: interfaz relacional entre organizaciones y sus stakeholders, coordinado por HaydéeGuzmán y RaúlHerrera, 207-240. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.
van Dijk, Teun. 2003. Ideología y discurso. Barcelona: Ariel.
van Dijck, José. 2014. “Datafication, Dataism and Dataveillance: Big Data between Scientific Paradigm and Ideology”. Surveillance & Society 12 (2): 197-208. https://doi.org/10.24908/ss.v12i2.4776
van Dijck, José. 2016. La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Waisbord, Silvio. 2015. “El optimismo digi-actvista y sus problemas”. En La comunicación en mutación, editado por AdrianaAmado y OmarRincón, 75-86. Bogotá: FESCOL.
Wolton, Dominique. 1999. Sobre la comunicación. Una reflexión sobre sus luces y sobras. Madrid: Acento Editorial.
Wolton, Dominique. 2006. Salvemos la comunicación: aldea global y cultural, una defensa de los valores democráticos y la cohabitación mundial. Barcelona: Gedisa.
Wolton, Dominique. 2011. Informar no es comunicar. Contra la ideología técnica. Barcelona: Gedisa.
Wu, Tim. 2016. El interruptor principal. Auge y caída de los imperios de la información. México: Fondo de Cultura Económica.
Yehya, Naief. 2008. Tecnocultura. El espacio íntimo transformado en tiempos de paz y guerra. México: Tusquets Editores.
Žižek, Slavoj, comp. 2003. Ideología. Un mapa de la cuestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Zuazo, Natalia. 2018. Los dueños de Internet. Cómo nos dominan los gigantes de la tecnología y qué hacer para cambiarlo. Buenos Aires: Debate.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.