Revista de Estudios Sociales

rev. estud. soc. | eISSN 1900-5180 | ISSN 0123-885X

Hinge Religiosity: Articulations of Lived Religion with the Collective Dimension in Mexico

No. 82 (2022-10-01)
  • Nahayeilli Juárez Huet
    Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (Ciesas), sede Peninsular, México
  • Renée de la Torre
    Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (Ciesas), sede Occidente, México
  • Cristina Gutiérrez Zúñiga
    Universidad de Guadalajara, México

Abstract

This article is based on results derived from the collective project “Religion and society in Mexico: recompositions from experience and practiced meaning”. Its purpose is to explore the everyday religions of contemporary Mexico. The methodological proposal is an adaptation of the lived religion approach, but implementing a representative sample of the main trends of religious change in Mexico detected by the Encreer 2016 survey. We propose the concept of hinge religiosity to avoid the individualistic bias of lived religion and include a relational perspective that allows us to focus the analysis on the way individual expectations are negotiated with the system of institutional norms and values, self-identification with respect to a wide range of affiliations and categories of belonging, individual life with socialities and communitarianisms, changes in the continuity of traditions, and the contribution of faith to the solution of social problems in secular environments. Based on the empirical material provided by our interviews, we analyzed two transversal axes in the cases of the interviewees: autonomy in the processes of religious self-identification and action in the world guided by this religious identification. The analysis of the first axis was ordered according to religious affiliation and the second, according to the type of activism developed by the subjects, highlighting the dimensions of gender and sexual diversity. In the conclusions, we assess how the hinge religion approach allows us to link different scales of the analysis of religiousness and to pay attention to the continuities between the practices, experiences, and worldview elaborations of the subjects and their broader spiritual/religious context.

Keywords: hinge religiosity, lived religion, Mexico, qualitative studies, religion and society, subjective identifications

References

Algranti, Joaquín y DamiánSetton. 2021. Clasificaciones imperfectas. Sociología de los mundos religiosos. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Ammerman, Nancy T.2007. Everyday Religion: Observing Modern Religious Lives. Oxford: Oxford University Press.

Ammerman, Nancy T.2014. Sacred Stories, Spiritual Tribes: Finding Religion in Everyday Life. Nueva York: Oxford University Press.

Bárcenas Barajas, Karina, 2018. “Pánico moral y de género en México y Brasil: rituales jurídicos y sociales de la política evangélica para deshabilitar los principios de un Estado laico”. Religião e Sociedade 38 (2): 85-118. https://doi.org/10.1590/0100-85872018v38n2cap03

Bartolomé, Leopoldo José.2013. “Sobre articulación social, nuevamente. Historia y proyecciones de un concepto”. La Rivada 1 (1): 1-7. http://argos.fhycs.unam.edu.ar/handle/123456789/219

Bhabha, Homi. 2002. El lugar de la cultura. Buenos Aires: Editorial Manantial.

Campiche, Roland. 1991. “De la pertenencia a la identificación religiosa. El paradigma de la individualización de la religión hoy en día”. Religiones Latinoamericanas 1: 73-85.

Champion, Françoise. 1995. “Persona religiosa fluctuante, eclecticismo y sincretismos”. En El hecho religioso. Enciclopedia de las grandes religiones, dirigido por JeanDelumeau, 705-737. Madrid: Alianza Editorial.

Csordas, Thomas J.1994. Embodiment and Experience: The Existential Ground of Culture and Self. Boston: Cambridge University Press.

Davie, Grace. 1990. “Believing without Belonging. Is This the Future of Religion in Britain?”. Social Compass 37 (4): 445-469. https://doi.org/10.1177/003776890037004004

De la Torre, Renée.2012. Religiosidades nómadas. Creencias y prácticas heterodoxas en Guadalajara. Ciudad de México: Ciesas.

De la Torre, Renée. 2013. “La religiosidad popular: encrucijada de las nuevas formas de la religiosidad contemporánea y la tradición (el caso de México)”. Ponto Urbe 12 (7): 1-26. https://doi.org/10.4000/pontourbe.581

De la Torre, Renée y CristinaGutiérrez Zúñiga. 2020. “Pertenencia y autoidentificación religiosa en México. Un análisis a partir de la Encuesta Nacional sobre Creencias y Prácticas Religiosas en México, 2016”. Ciencias Sociales y Religión / Ciências Sociais e Religião 22: 1-27.

De la Torre, Renée, CristinaGutiérrez Zúñiga y AlbertoHernández, coords. 2021. Reconfiguración de identidades religiosas. Análisis de la Encuesta Nacional sobre Creencias y Prácticas Religiosas, Encreer 2016. 4 tomos. Ciudad de México: Ciesas; Colef.

De la Torre, Renée, AlbertoHernández y CristinaGutiérrez Zúñiga. 2017. “Religious Diversity and Its Challenges for Secularism in Mexico”. International Journal of Latin American Religions 1: 1-20. https://doi.org/10.1007/s41603-017-0020-7

De la Torre, Renée y AnelSalas. 2020. “Altares vemos, significados no sabemos. Los altares como sustento material de la religiosidad vivida”. Encartes 3 (5): 206-226. https://encartes.mx/en/de-la-torre-salas-altaresreligiosidad-guadalajara/

“Encuesta Nacional sobre Prácticas y Creencias Religiosas en México”. 2016. Encreer/Rifrem 2016. https://rifrem.mx/encreer/

Fedele, Anna y Kim E.Knibbe. 2020. “Introduction: Spirituality, the Third Category in a Gendered Triangle”. En Secular Societies, Spiritual Selves? The Gendered Triangle of Religion, Secularity and Spirituality, editado por AnnaFedele y Kim E.Knibe, 1-29. Londres; Nueva York: Routledge.

García Robles, Marco Antonio. 2021. “De la homofobia, la misoginia y el machismo a la inclusión en la masonería mexicana”. Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña 13 (1): 46-68. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rehmlac/article/view/44303

Hervieu-Léger, Danièle. 1996. “Por una sociología de las nuevas formas de la religiosidad”. En Identidades religiosas y sociales en México, editado por GilbertoGiménez, 23-46. Ciudad de México: IFAL; IIS / UNAM.

Hervieu-Léger, Danièle. 2004. El peregrino y el convertido. La religión en movimiento. Ciudad de México: Ediciones del Helénico.

Hervieu-Léger, Danièle. 2005. La religión, hilo de memoria. Barcelona: Herder.

Inegi (Instituto Nacional de Estadística y Geografía).2020. “XII Censo General de Población y Vivienda, 2020”. www.inegi.org.mx

Juárez Huet, Nahayeilli. 2011. “Religiosidades afroamericanas en la península de Yucatán: el caso de la santería cubana en Mérida”. En Antología de textos sobre afrodescendientes en la península de Yucatán, editado por ElisabethCunin y Nahayeilli JuárezHuet. Cuaderno de trabajo n.o 12, Afrodesc. https://horizon.documentation.ird.fr/exl-doc/pleins_textes/divers21-02/010056216.pdf

Juárez Huet, Nahayeilli. 2019. Dos narizones no se pueden besar. Trayectorias, usos y prácticas de la tradición orisha en Yucatán. Ciudad de México: Ciesas; CEPHCIS/UNAM.

Lemieux, Raymond, Jean-PaulMontminy, AlainBouchard y E. MartinMeunier.1993. “De la modernité des croyances. Continuités et ruptures dans l’imaginaire religieux”. Archives de Sciences Sociales des Religions 81: 91-116.

Levine, Daniel. 2005. “Pluralidad, pluralismo y la creación de un vocabulario de derechos”. América Latina Hoy 41: 17-34.

Maher, Mónica. 2015. Las espiritualidades diversas por los derechos colectivos: activismo sagrado en Quito. Quito: Fundación Museos de la Ciudad.

Mallimaci, Fortunato. 2011. “De la Argentina católica a la Argentina diversa. De los catolicismos a la diversidad religiosa”. En Pluralización religiosa de América Latina, editado por OlgaOdgers, 75-130. Ciudad de México: Ciesas; Colef.

McGuire, Meredith. 2008. Lived Religion. Faith and Practice in Everyday life. Oxford: Oxford University Press.

McGuire, Meredith. 2016. “Individual Sensory Experiences, Socialized Senses, and Everyday Lived Religion in Practice”. Social Compass 63 (2): 152-162. https://doi.org/10.1177/0037768616628789

Meyer, Birgit. 2019. Cómo as coisas importan. Uma abordagem material da religião. Porto Alegre: UFRGS Editora.

Moore, George Edward. 1972. Defensa del sentido común y otros ensayos. Madrid: Taurus.

Morello, Gustavo. 2017. “Modernidad y religiosidad en América Latina”. Razón y Fe 276 (1429): 327-338. https://revistas.comillas.edu/index.php/razonyfe/article/view/9265/8688

MorelloGustavo y HugoRabbia. 2019. La religión como esperanza cotidiana: creencias, prácticas y narrativas espirituales en Sudamérica. Córdoba: Educc.

Orsi, Robert. 2005. Between Heaven and Earth. The Religious Worlds People Make and the Scholars Who Study Them. Princeton: Princeton University Press.

Panotto, Nicolás. 2015. “Pluralismo político y pluralismo religioso: nuevos escenarios y matrices analíticas de la relación”. En Religión: estudios antropológicos sobre sus problemáticas, editado por Juan MauricioRenold, 173-195. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Parker, Cristián. 2008. “Pluralismo religioso, educación y ciudadanía”. Estado & Sociedade 23 (2): 281-354. https://doi.org/10.1590/S0102-69922008000200005

Piette, Albert. 1993. “Implication paradoxale. Mode mineur et religiosités seculières”. Archives de Sciences Sociales des Religions 81: 63-78. https://www.persee.fr/doc/assr_0335-5985_1993_num_81_1_1635

Rabbia, Hugo. 2019. “Sobre identificaciones, congruencia religiosa y la autonomía de personas creyentes”. En La religión como experiencia cotidiana: creencias, prácticas y narrativas espirituales en Sudamérica, editado por HugoRabbia, GustavoMorello, Néstor daCosta y CatalinaRomero, 33-49. Córdoba; Lima; Montevideo: Editorial de la Universidad Católica de Córdoba; Pontificia Universidad Católica de Perú; Universidad Católica de Uruguay.

Rabbia, Hugo, GustavoMorello, Néstor daCosta y CatalinaRomero, eds. 2019. La religión como esperanza cotidiana: creencias, prácticas y narrativas espirituales en Sudamérica. Córdoba; Lima; Montevideo: Editorial de la Universidad Católica de Córdoba; Pontificia Universidad Católica de Perú; Universidad Católica de Uruguay.

Ramírez, María del Rosario. 2019. “Espiritualidades femeninas: el caso de los círculos de mujeres”. Encartes 2 (3): 144-162. https://doi.org/10.29340/en.v2n3.81

Semán, Pablo. 2021. Vivir la fe. Entre el catolicismo y el pentecostalismo, la religiosidad de los sectores populares en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Suárez, Hugo José. 2015. Creyentes urbanos: sociología de la experiencia religiosa en una colonia popular de la Ciudad de México. Ciudad de México: UNAM.

Vaggione, Juan. 2009. “Sexualidad, religión y política en América Latina”. Laicismo, agosto. https://laicismo.org/sexualidad-religion-y-politica-en-america-latina/42442

Wittgenstein, Ludwig. 2003. Tractatus logico-philosophicus. Madrid: Alianza.

License