Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

Digital Humanities, Digital Humanism and Teaching of Philosophy: Dialogic in Virtuality

No. 1 (2025-03-26)

Abstract

Education in recent decades has seen a relevant change in the access and use of technologies, which has increased during and after the COVID 19 confinement; Since then, the issue of using technologies as a resource for teaching and learning has acquired relevance due to the development of the digital humanities movement, which is presented as a possibility to access new forms of knowledge and take advantage of available resources, in the global information network. From this framework, a reflective approach is proposed on the possibilities of the relationship between humanities and digital humanism with the teaching of philosophy, where the problem of teaching philosophy finds important educational possibilities, overcoming the primacy of tradition and advancing to a teaching philosophizing beyond the written text and dialogue. Some training suggestions are made for this transformation of the teaching of philosophy in the horizon of virtuality.

Keywords: dialogic, digital humanities, digital humanism, teaching of philosophy, virtuality

References

Babini, D. (2019). La comunicación científica en América Latina es abierta, colaborativa y no comercial. Desafíos para las revistas. Palabra Clave, 8(2), 5-6. https://doi.org/10.24215/18539912e065

Baraibar, Á. (2014). Humanidades digitales: una aproximación transdisciplinar. Janus.

Barberà, E. (2004). La educación en la red: actividades virtuales de enseñanza y aprendizaje. Ediciones Paidós.

Bautista Pérez, G., Borges Sáiz, F. y Forés i Miravalles, A. (2006). Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Narcea Ediciones.

Berry, D. M. (2012). Understanding digital humanities. Palgrave Macmillan.

Cárdenas Zea, M. P., Carranza Quimi, W. D., Plua Panta, K. A., Solís García, M. y Morales Torres, M. (2021). La educación virtual en tiempos del covid-19: una experiencia en la maestría de educación. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 243-251.

Cátedra Libre Ciencia, Política y Sociedad. (2018). Publicaciones científicas: ¿comunicación o negocio editorial? Revista: Ciencia, Tecnología y Política, 1(1), 005. https://doi.org/10.24215/26183188e005

Chanto Espinoza, C. L. y Durán López, M. (2014). Humanismo educativo en la sociedad del conocimiento. Revista Nuevo Humanismo, 2(1). https://doi.org/10.15359/rnh.2-1.2

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal) y Banco de Desarrollo de América Latina y El Caribe (CAF). (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al covid-19. https://hdl.handle.net/11362/45360

Cordua, C. (2012). La crisis de las humanidades. Revista de Filosofía, 68, 7-9. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602012000100002

De Giusti, A. E. (2023). Transformación digital en educación superior: posibilidades y desafíos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (35), 9-15, e1. https://doi.org/10.24215/18509959.35.e1

Delgado Sánchez, U. y Martínez Flores, F. G. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el covid-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.829

Del Río Riande, M. G. (2014, 17-19 de noviembre). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Humanidades Digitales? [conferencia]. I Jornadas Nacionales de Humanidades Digitales: Culturas, Tecnologías, Saberes, Buenos Aires, Argentina.

Derrida, J. (1975). La farmacia de Platón. Editorial Fundamentos.

Díaz Barriga Arceo, F. y Barrón Tirado, M. C. (2022). Desafíos del currículo en tiempo de pandemia: innovación disruptiva y tecnologías para la inclusión y justicia social. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e10. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e10.4500

Galina Russell, I. (2011). ¿Qué son las humanidades digitales? Revista Digital Universitaria, 12(7).

García Aretio, L. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Editorial Síntesis.

Giusti, M. y Patrón, P. (eds.). (2010). El futuro de las humanidades: las humanidades del futuro. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú. https://doi.org/10.18800/9789972429361

Havelock, E. A. (2008). La musa aprende a escribir: reflexiones sobre oralidad y escritura desde la Antigüedad hasta el presente. Ediciones Paidós.

Herrera Figueroa, M. (2019). Reseña en torno a la filosofía de los valores. Ciencia y Fe, 11, 43-44. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/CF/article/view/4687

Le Deuff, O. (2018). Digital humanities: History and development. John Wiley & Sons.

Levenberg, L., Neilson, T. y Rheams, D. (eds.). (2018). Research methods for the digital humanities. Springer.

Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? (D. Levis, trad.) Ediciones Paidós.

Nussbaum, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal (J. Pailaya, trad.). Ediciones Paidós.

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.

Rojas Castro A. (2013). Las humanidades digitales: principios, valores y prácticas. Janus: Estudios sobre el Siglo de Oro, (2), 74-99. https://www.janusdigital.es/articulo.htm?id=24

Russell, S. J. y Norvig, P. (2016). Artificial intelligence: a modern approach. Pearson. Schreibman, S., Siemens, R. y Unsworth, J. (2004). The digital humanities and humanities computing: An introduction. En S. Schreibman, R. Siemens y J. Unsworth (eds.), A companion to digital humanities (xxiii-xxvii). Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9780470999875.fmatter

Vinola, S. (2023). Fronteras de la filosofía: pensar al margen de las instituciones. Pensamiento Actual, 23(40), 68-79. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/55186

Warwick, C., Terras, M. y Nyhan, J. (eds.). (2012). Digital humanities in practice. Facet Publishing. https://doi.org/10.29085/9781856049054