A Pedagogical Path from the Arts for the Harmonization and Revitalization of Water Places and Circles
No. 3 (2025-10-06)Author(s)
-
Gustavo Alexander Monroy MartínezUniversidad Distrital Francisco José de Caldas
Abstract
This article seeks to raise awareness of the importance of water care through the sharing of knowledge. It delves into pedagogical processes related to the arts, especially music, around harmonization and sensitive paths for the revitalization of water circles, affected today by the growth of cities and the devastation of vital water sources, which is presented as a problem in the short and long term. It is based on research developed as a student and teacher in a context of interculturality, autochthonous education, and experiences shared with managers, environmentalists, artists, Muysca teachers, youth, children, and grandparents, who contribute with their questions and stories in scenarios where learning takes place from the territory.
References
Espitia Arias, L. D., y Sánchez, J. E. (2016). Educación ambiental: experiencias y prácticas de defensa y
preservación territorial en las organizaciones sociales ambientales Alianza por el Agua y Fortaleza
de la Montaña en el departamento de Cundinamarca [tesis de maestría, Pontificia Universidad
Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. http://hdl.handle.net/10554/20436
Freire, P. (2010). Primera carta. Enseñar-aprender. Lectura del mundo - lectura de la palabra. En Cartas a
quien pretende enseñar (pp. 28-42). Siglo Veintiuno Editores.
Garavito Rincón, L. N. (2015). Los páramos en Colombia, un ecosistema en riesgo. Revista Ingeniare, (19).
https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.19.530
Gómez Gómez, S., y Neuta Palacios, Y. M. (2017). Miradas en espejos de agua: un libro de artista sobre el desarrollo humano creado a partir de recorridos junto a la comunidad por el territorio ancestral mhuysqa de Bosa [tesis de especialización, Universidad Distrital]. RIUD, Repositorio Institucional
Universidad Distrital. http://hdl.handle.net/11349/6397
Gómez Vega, Y. V. (2017). Arte de la tierra para crear estrategias de participación y acción frente a la
conservación medioambiental del aire agua y tierra con los niños y niñas del grado primero de
primaria del Gimnasio Real de Colombia [tesis de licenciatura, Universidad Distrital]. RIUD,
Repositorio Institucional Universidad Distrital. http://hdl.handle.net/11349/25022
Green Stócel, A. (2011). Significados de vida: espejo de nuestra memoria en defensa de la Madre Tierra [tesis doctoral, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia.
http://hdl.handle.net/10495/6935
Greene, M. (2004). Hacer que el mundo petrificado hable, cante y tal vez dance. En Variaciones sobre una
guitarra azul. Editorial Edere.
Monroy, G. (2024). Exploración musical con simbología acuática. Una experiencia pedagógica como aporte a la armonización y revitalización en torno al agua en el Cabildo Muysca de Suba [tesis de maestría, Universidad Distrital]. RIUD, Repositorio Institucional Universidad Distrital.
http://hdl.handle.net/11349/37456
Pinzón Quesada, E. A. (2014). El agua, su valor y la vida cotidiana: un análisis crítico al desarrollo neoliberal [tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN.
http://hdl.handle.net/20.500.12209/810
Vargas Aldana, C. M. (2022). Modos cuidadosos de vivir con el río: afectos y prácticas de convivencia con el río Tunjuelito [tesis de doctorado, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional
UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/82892
Villalba Reyes, J. S. (2024). Rescate del liderazgo ancestral a través de las prácticas culturales en la
comunidad indígena El Polvillo del pueblo senú, en el municipio San Pedro de Urabá, departamento
de Antioquia [tesis de licenciatura, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional de la
Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/41769