Relationship between critical thinking skills and academic performance
No. 1 (2018-06-01)Author(s)
-
Shirley Lorena Alquichire R.1 Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia (shirleyalquichire@gmail.com)
-
Juan Carlos Arrieta R.2 Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia (juanarrieta@mail.uniatlantico.edu.co)
Abstract
The purpose of this research project was to identify the relationship between critical thinking skills and the academic performance of students in the first semester of the Degree in Biology and Chemistry at Universidad del Atlántico. 34 students participated; 59% of the sample consisted of women and 41% of men. The age varied from 16 years to 40 years, with an average of 20.82 years. For the data collection process, the Watson-Glaser Critical Thinking Assessment W-GCTA short test –a psychometric test– was used, and the academic performance was observed in the Admissions and Academic Registration Department of Universidad del Atlántico. It was found that students generally have an average academic performance and are placed in the average category of critical thinking skills. On the other hand, the Pearson correlation coefficient revealed important relationships between the skills evaluated and the academic performance. To verify the results of the Pearson correlation, a one-way ANOVA test was used, which resulted in a difference in the means of the variances, which were not homogeneous and, therefore, did not agree with the literature. Among the pedagogical implications under consideration, taking into account the results, it is necessary that teachers understand themselves as researchers, and in this way promote critical reading as well as critical, creative, reflective and analytical thinking, in order to increase the spectrum of youth opportunities.
References
Acosta, M., Amaya, J. & Sánchez, E. (2015). Desempeño psicométrico de dos escalas de autoeficacia e intereses profesionales en una muestra de estudiantes de secundaria. Revista CES Psicología, 8 (2), 156-170.
Collado Fernández, C., Hernández Sampieri, R. & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: D.F., México: McGraw-Hill.
Ding, L. (2014). Verification of causal influences of reasoning skills and epistemology on physics conceptual learning. Phys. Rev. St Phys. Educ. Res, 10 (2), 1-5. doi:10.1103/PhysRevSTPER.10.023101
Ennis, R. (1987). Una taxonomía del pensamiento crítico: disposiciones y habilidades. NuevaYork: Freeman.
Facione, P. (1990). APA Delphi Research Report, Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. ERIC, 315-423.
Facione, P. (20 de 06 de 2007). Pensamiento crítico: ¿qué es y por qué es importante? http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/PensamientoCriticoFacione.pdf
Facione, P.&Facione, N. (1992). The California critical thinking dispositions inventory (CCTDI) and the CCTDI test annual. Millbrae, CA: The California Academic Press.
Facione, P., Sánchez, C., Facione, N. & Giancarlo, J. (2000). La disposición hacia el pensamiento crítico: su carácter, medida, y relación con las habilidades de pensamiento crítico. Diario de Lógica Informal, 20 (1), 61-84.
Fortaleza Méndez, J. A. (1975). Modelo instrumental de las relaciones entre variables motivacionales y rendimiento. Revista de Psicología General y Aplicada, 132 (1), 75-91.
Geisinger, K. (1998). Review of Watson-Glaser critical thinking appraisal. Impara & B. S.
Halpern, D. (2003). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum.
Halpern, D. (2006). Halpern critical thinking assessment using everyday situations: Background and scoring standards (2º Report). Unpublished manuscript. Claremont: Claremont McKenna College.
Hogan, M., Steward, J. & Dwyer, C. (2012). An evaluation of argument mapping as a method of enhancing critical thinking performance in e-learning environments. Metacognition Learning, 7, 219-244. doi:10.1007/s11409-012-9092-1
ICFES. (12 de 6 de 2016). Resultados agregados de los establecimientos educativos en las pruebas Saber 11.
Jiménez, M. (2000). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad, 24 (1), 21-48.
León, B. (2008). Atención plena y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. European Journal of Educational and Psychology, 1 (3), 17-26.
Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Luna Tascón, E. G., Gómez Jojoa, J. A. & Lasso Belalcázar, T. d. (2013). Relación entre desempeño académico y autocontrol. Plumilla Educativa, 1 (1), 199-219.
Nikerson, R., Perkins, D. & Smith, E. (1998). Enseñar a pensar. Barcelona: Paidós.
Nunnally, J.& Bernstein, Y. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.
OCDE. (12 de 06 de 2016). Por qué se quedan atrás y cómo ayudarles a tener éxito.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, l. C. (1999). Conferencia Mundial sobre la Educación. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción y marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. París, Francia.
Paul, R. & Elder, L. (2003). Una mini-guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf.
Pineda, C., Bermúdez, J., Rubiano, Á., Pava, N., Suárez, R. & Cruz, F. (2014). Compromiso estudiantil y desempeño académico en el contexto universitario colombiano. Relieve, 20 (2), art. 3. doi:10.7203/relieve.20.2.4238
Reyes, J., Mellizo, N. & Ortega, A. (2012). Pensamiento crítico y rendimiento académico en contextos educativos rural y urbano. Tesis de maestría. Universidad del Quindío, Armenia: Universidad del Quíndio. http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/768
Rivas, S. & Saiz, C. (20 de 6 de 2016). Validación y propiedades psicométricas de la prueba de pensamiento crítico PENCRISAL. Revista Electrónica de Metodologia Aplicada, 17 (1), 18-34.
Rojas, L. (2013). Predicción de la dificultad de la prueba de Habilidades Cuantitativas de la Universidad de Costa Rica. Matemática, Educación e Internet, 13 (1), 1-14. doi:dx.doi.org/10.18845/rdmei.v13i1.1627
Ruiz, M., Bermejo, R., Ferrando, M., Prieto, M. & Sáinz, M. (2014). Inteligencia y pensamiento científico-creativo: su convergencia en la explicación del rendimiento académico de los alumnos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12 (2), 283-302. doi://dx.doi.org/10.14.204/ejrep.33.13122
Saladino García, A. (5 de 2012). Pensamiento crítico. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Salazar, C. (2014). Desarrollo del Pensamiento Deductivo e Inductivo a través de las Ciencias Naturales en 5° de la Educación Basica del Colegio Campestre Edelmira Niño Nieto. Tesis de pregrado. Universidad del Quindío. Armenia: Universidad del Quindío.
Salcedo, M. & Villalba, M. (2008). El rendimiento académico en el nivel de educación media como factor asociado al rendimiento académico en la universidad. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 8 (15), 163-186.
Steinmann, A., Bosch, B. & Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 585-598.
Valenzuela, J., Nieto, M. & Muñoz, C. (2014). Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16 (3), 16-32.
Vélez, A. & Roa, C. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Revista de Educación Médica, 8 (2), 74-82.
Watson, G. & &Glaser, E. (2012a). Watson-Glaser™ critical thinking appraisal. United Kingdom: Pearson. https://talentlens.com/watson-glaser-critical-thinking-test
Watson, G. y Glaser, E. (2012b). User-guide and technical manual. https://talentlens.com/watson-glaser-critical-thinking-test