Enhancing research competencies of the professors of Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto
No. 2 (2017-12-01)Author(s)
-
Ana Mercedes Colmenares Escalona1Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela (anamercedesc@gmail.com)
Abstract
The research experience reported in this article corresponds to a work done with two groups of professors in two consecutive academic periods within the academic program of the Experimental Pedagogical University Libertador, Pedagogical Institute of Barquisimeto (UPEL-IPB), whose purpose was to strengthen the research competencies and increase the research productivity of the participating professors. With that purpose in mind, face-to-face dialogical encounters were held to guide the systematization of research and pedagogical experiences, to provide support in the preparation of research reports, to encourage participation in scientific events and the publication of articles in national and international scientific journals. The guiding methodology was participatory action research. The techniques used included: documentary analysis, participant observation and focused testimonies. Among the instruments we can point out: field diaries and records of self-reflection. At the end of the experience with these two groups, we obtained as significant achievements the realization of twenty one (21) products: the consolidation and presentation of eight (08) presentations at institutional and national events, the submission of ten (10) articles to publish in regional, national and international educational journals, the creation of a (01) line of research and the registration of two (2) research projects before the University's Research Coordination Office. In addition to this, we point out the permanent reflexive processes developed in the meetings, which allowed a significant repositioning of the professors, in relation to their conception of research and to the systematization, the dissemination of knowledge and, therefore, an increase in the research productivity of professors who participated in this study.
References
Anderson, G., Augustowsky, G., Herr, K., Rivas, I., Suárez, D. y Sverdlick, I. (2007). La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Buenos Aires: Noveduc.
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Revista Educere, 8 (6), 321-327.
Castillo, S. (2008). Competencias investigativas desarrolladas por docentes de matemática. Http://www.sumarios.org/sites/default/files/pdfs/32638_4173.PDF.
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Cerda, H. (2007). La investigación formativa en el aula. La pedagogía como investigación. Bogotá: Magisterio.
Coffey, A. y Atkinson, P. (2006). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Madrid: Sage.
Domínguez, M. (2007). El maestro y la escritura desde la perspectiva de la formación docente. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 8 (2), 57-65
Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M. y Flecha, R. (2006). Metodología Comunicativa Crítica. Barcelona: El Roure Editorial.
Imbernón, F. (2007). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Barcelona. Graó.
Muñoz, J., Quintero, J. y Munévar, M. (2005). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Bogotá: Magisterio.
Narváez, J. y Burgos, J. (2011). La productividad investigativa del docente universitario. Orbis, 116-140. http://www.redalyc.org/pdf/709/70918499006.pdf.
Pérez Serrano, G. (1998). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. La investigación acción. Madrid: Muralla.
Ruiz del Castillo, A. y Rojas, R., (2011). Vínculo docencia-investigación para la formación integral. Bogotá: Plaza y Valdés.
Schön, D. (1983). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidos.
Stenhouse, L. (1993). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Madrid: Sage.
Zúñiga, W. (2015). Una perspectiva acerca de la investigación y la docencia universitaria en Colombia. En Clave Social, 4 (1), 10-23. http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/EN-Clave/article/view/947/894