Organizational learning at a higher technological education institute in Callao
No. 2 (2020-08-01)Author(s)
-
Guadalupe Hilda Muñoz Maldonado1Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú (hilda.munoz@pucp.edu.pe)
-
Alex Oswaldo Sánchez Huarcaya2Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú (aosanchezh@pucp.edu.pe)
Abstract
The topic of this study is framed in learning organizations. The goal of this research is to analyze the perceptions of educational managers about organizational learning at a higher technological education institute in Callao. The applied method is a single case study. We worked with two categories: the first one, the generation of organizational learning, and the second one, the sustainability of organizational learning. The gathering of information was conducted through semi-structured interviews conducted with each of the educational managers of the institution. The analysis of the findings concluded that, in this educational organization, the generation of organizational learning begins with individuals’ knowledge and experiences, which are integrated as collective learning through teamwork; this process of integration demands the presence of a leader, who emerges naturally and contributes to maintaining the motivation and cohesion of the team towards the challenge of achieving shared goals, by generating new knowledge for the organization. For the sustainability of this new knowledge, the members of the educational institution draw upon the documentation of organizational learning, training and permanent self-assessment.
References
Abreu, J. (2014). El método de la investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 9 (3), 195-204. www.spentamexico.org/v9-n3/A17.9(3)195-204.pdf
Alves, R. & Odelius, C. (2015). Desafios da Pesquisa em Aprendizagem Organizacional. Cadernos EBAPE. BR, 13 (1), 83-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=323232945006
Alzate, F., Rivera, J. & Sierra, M. (2019). Gerencia y aprendizaje organizacional en el contexto de la educación. Paradigma, 40 (2), 264-278. https://pucp.ent.sirsi.net/client/es_ES/campus/search/results?qu=Gerencia+y+aprendizaje+organizacional+en+el+contexto+de+la+educaci%C3%B3n&te=#
Balay, R. (2012). Effect of learning organization perception to the organizational commitment: A comparison between private and public university. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (4), 2474-2486. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1002858.pdf
Castañeda, D. (2015). Condiciones para el aprendizaje organizacional. Estudios Gerenciales, 31 (134), 62-67. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232015000100008&lng=en&tlng=es.
Chacón, L. (2014). Gestión educativa del siglo XXI: bajo el paradigma emergente de la complejidad. Omnia, 20 (2), 150-161. https://www.redalyc.org/pdf/737/73735396006.pdf
ChanwitH., Pissamai, S., KarnR. & TharinthornN. (2011). The construction and development of indicators of learning organization at higher educational institutions emphasizing graduate production and social development. Research in Higher Education Journal, 13, 1-8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1068805.pdf
Conde, Y., Correa, Z. & Delgado, C. (2010). Aprendizaje organizacional, una capacidad de los grupos de investigación en la universidad pública. Cuadernos de Administración, 44, 25-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?%2520id=225017586002
Creswell, J. (2013). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches. Los Ángeles, CA: SAGE Publications Inc.
Garbanzo, G. (2016). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40 (1), 67-87. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44043204005
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Gómez, M. & Martínez, B. (2015). Aprendizaje organizacional y competencias directivas, un modelo para su desarrollo. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2 (3), 1-20. ISSN 2007 – 8412. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/517/555
Gonçalves, A. & Magnus, M. (2017). Um estudo do ambiente de inovação em uma IES sob reforço da aprendizagem organizacional. Gestão e Planejamento, 18, 425-443. https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/4249
Guzmán, A. (2014). El trabajo en equipo como herramienta para el desarrollo a escala humana en las organizaciones educativas. Revista de Investigación en Ciencias Estratégicas, 1 (1), 20-42. https://revistas.upb.edu.co/index.php/RICE/article/view/2313
Hernández, A. (2014). Aprendizaje organizacional y cambio educativo en el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Campus Estado de México (Tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey). https://repositorio.tec.mx/handle/11285/630694?show=full
IIPE-UNESCO. (2000). Desafíos de la educación. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/publicaciones/competencias-para-la-profesionalizaci-n-de-la-gesti-n-educativa
Jiménez, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15 (2), 223-235. https://doi.org/10.21676/23897856.2646
León, J. (2012). Aprendizaje organizacional en el área administrativa de las universidades públicas de Bogotá. (Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia). https://pdfs.semanticscholar.org/97e6/d05a4f74ce2f1586ababee75437fb753ab96.pdf
Medrano, V. (2015). Aprendizagem organizacional e empreendedorismo social na atual configuração do mundo do trabalho. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13 (1), 67-78. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/1688/1768
Mendieta, G. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andina, 17 (30), 1148-1150. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=239035878001
Naidoo, P. (2019). Perceptions of teachers and school management teams of the leadership roles of public school principals. South African Journal of Education, 39 (2), 1-14. https://doi.org/10.15700/saje.v39n2a1534
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1999). La organización creadora del conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México: Oxford University Press.
Passaillaigue, R. & Estrada, V. (2016). La gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 4 (2), 35-43. ISSN 2255-5684. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5727125
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12 (1), 55-70. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v12n1/v12n1a04.pdf
Ríos, R. (2018). Aprendizaje organizacional y gestión del conocimiento de la ingeniería en una Institución de Educación Superior (Tesis Doctoral, Universidad Autónoma Metropolitana México-Iztapalapa). http://148.206.53.233/tesiuami/UAMI22662.pdf
Rodríguez, L. (2018). Aprendizaje organizacional como mecanismo de transferencia de conocimiento en las instituciones de educación superior. Caso de estudio Instituto Tecnológico Metropolitano - ITM (Tesis Doctoral, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa). http://148.206.53.84/tesiuami/UAMI22663.pdf
Rodríguez-Gómez, D. & Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24 (46), 73-90. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245/12811
Saadat, V. & Saadat, Z. (2016). Organizational learning as a key role of organizational success. Procedia - Social and Behavioral Science, 230, 219-225. https://www.researchgate.net/publication/308739330_Organizational_Learning_as_a_Key_Role_of_Organizational_Success
San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16 (1), 104-122. http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html
Sarange, A. (2018). Applicability of the learning organization idea to universities in Kenya. Educational Research and Reviews, 13 (23), 745-753. https://eric.ed.gov/?q=Abenga+Elizabeth+Sarange+B.
Schreier, M. (2014). Quality content analysis. En U.Flick (ed.), The SAGE handbook of quality data analysis (pp. 170-183). Londres: SAGE Publications Ltd.
Senge, P. (2002). Escuelas que aprenden: un manual de la quinta disciplina para educadores, padres de familia y todos los que se interesen en la educación. Bogotá: Norma.
Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa (2015). Demanda laboral de técnicos en el Perú y expectativas sobre la certificación de competencias. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4840
Soto, R. (2017). El aprendizaje organizacional para el cambio educativo en una escuela pública de nivel medio superior (Tesis de maestría, Tecnológico de Monterrey). https://repositorio.tec.mx/handle/11285/622539
SouzaP. & Wünsch, A. (2017). Organizational learning, practices of diversity, and ceremonialism: A study proposal in the multinationals context. Revista de Administração Mackenzie, 18 (5), 169-201. http://www.scielo.br/pdf/ram/v18n5/1678-6971-ram-18-05-0169.pdf
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Theron, P. (2015). Coding and data analysis during qualitative empirical research in practical theology. In die Skriflig, 49 (3), 1-9. http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2305-08532015000300011
Thornberg, R. & Charmaz, K. (2014). Grounded theory and theorical Coding. En U.Flick (ed.), The SAGE handbook of quality data analysis (pp. 153-169). Londres: SAGE Publications Ltd.
Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: SAGE.
Zanette, M. (2017). Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, 33 (65), 149-166. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155053745010