Social Abilities and Intellectual Disability: Reporting a Didactic Sequence in Mother and Foreign Languages
No. 3 (2024-11-15)Author(s)
-
Andreia LealUniversidad del QuindíoORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-8374-9150
-
Laura Niño BuitragoUniversidad del Quindío
-
Restrepo Rodas Restrepo RodasUniversidad del QuindíoORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6543-1774
Abstract
The present study reports the implementation of a didactic sequence in Spanish and English with the objective of supporting the development of social skills in a person with mild functional diversity. Based on socio-cognitive and linguistic frameworks, the didactic intervention proposed consists of classes in Spanish and English adapted to the specific context and situation of the individual. The study’s methodological strategy is based on a qualitative approach and descriptive reach, viewed from the perspective of action research and a case study design. The data is collected as follows: documentary analysis, participatory observation, initial interviews, a journal and observations, and final interviews. The results indicate that the didactic sequence develops three of the six social skills proposed by Monjas Casares (2007). The research concludes that instruction mediated by Spanish and English can help to develop the social skills of subjects with functional diversity. Also, aspects such as context and audience can cause these skills not to develop linearly or in all settings. All in all, this study indicates that social cognition, empowered by friendly and comprehensive interaction, can work as a mechanism to develop individual cognitive processes in subjects with mild functional diversity, which entails improvements in higher cognitive processes like executive functions, language, and empathy.
References
Abdelilah-Bauer, B. (2007). El desafío del bilingüismo: crecer y vivir hablando varios idiomas. Morata
Adarme Pinzón, D. E., Duque Correa, L. C. y Pabón García, J. J. (2022). Percepciones de los docentes sobre la implementación de las políticas públicas de educación inclusiva de estudiantes con discapacidad [tesis
de maestría, Universidad El Bosque]. Repositorio Institucional Universidad El Bosque.
https://hdl.handle.net/20.500.12495/8727
Asociación Estadounidense de Psiquiatría [American Psychiatric Association]. (2018). DSM 5: manual
diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5.a ed.). Editorial Médica Panamericana.
Asociación Médica Mundial. (2017). Declaración de Helsinki de la AMM: principios éticos para las
investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-dehelsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Avendaño Martínez, A. M. (2017). Educación inclusiva en un contexto de enseñanza y aprendizaje de lengua extranjera inglés en el colegio Nuevo Gimnasio: una experiencia situada de éxito [tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano.
http://hdl.handle.net/10554/34114
Bergamo, P., Puigdevall, M. y Lamprópulos, M. (2005). Mielomeningocele. Revista de la Asociación
Argentina de Ortopedia y Traumatología, 70, 269-283. https://aaot.org.ar/wp-content/uploads/2021/10/Rev-Asoc-Argent-Ortop-Traumatol-2005-70-3-269a283_Bergamo.pdf
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill.
Caballo, V. E. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Siglo XXI.
Castro-Robles, A., Niño-Vega, J. y Fernández-Morales, F. (2020). El acoso escolar como oportunidad para
mejorar la convivencia en el aula. Educación y Humanismo, 22(38), 1-13. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3675
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage
Publications.
Chomsky, N. (1961). Some methodological remarks on generative grammar. WORD, 17(2), 219-239.
https://doi.org/10.1080/00437956.1961.11659755
Collange L. A., Calhes Franco, R., Nunes Esteves, R. y Zanon-Collange, N. (2008). Desempenho funcional
de crianças com mielomeningocele. Fisioterapia y Pesquisa, 15(1), 58-63. https://doi.org/10.1590/S1809-29502008000100010
Cordeiro Freitas, L. y Pereira del Prette, Z. A. (2013). Habilidades sociais de crianças com diferentes
necessidades educacionais especiais: avaliação e implicações para intervenção. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(2), 344-362. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/2144
Decreto 366, por medio del cual se reglamenta la organización del servicio de apoyo pedagógico para
la atención de los estudiantes con discapacidad y con capacidades o talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Diario Oficial, CXLIV(47258), 9 de febrero de 2009. Colombia.
Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Comunidad de Conocimiento de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Duverger, M. (1996). Métodos de las ciencias sociales. Editorial Ariel.
Educación para todos. (2007). AlTablero, (43), 3-7. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-141881.html
Elliot, S. N. y Gresham, F. M. (1991). Social skills intervention guide: Practical strategies for social skills
training. Pro-Ed.
Escobar Urmeneta, C. y Bernaus Queralt, M. (2001). El aprendizaje de lenguas en medio escolar. En L. Nussbaum Capdevila y M. Bernaus Queralt (eds.), Didáctica de las lenguas extranjeras en la educación secundaria obligatoria (pp. 39-78). Editorial Síntesis.
Evans, V. y Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Lawrence Erlbaum Associates.
Feiler, A. y Watson, D. (2011). Involving children with learning and communication difficulties: the perspectives of teachers, speech and language therapists and teaching assistants. British Journal of Learning Disabilities, 39(2), 113-120. https://doi.org/10.1111/j.1468-3156.2010.00626.x
Germain, C. (2018). The neurolinguistic approach to teaching and learning languages: Theory and practice. Cambridge Scholars Publishing.
Goldstein, A. P., Sprafkin, R. P., Gershaw, N. J. y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia: un programa de enseñanza. Ediciones Martínez Roca.
González Moreno, A. y Molero Jurado, M. d. M. (2022). Violencia entre iguales durante la adolescencia: una revisión sistemática de instrumentos para hispanohablantes. PsiqueMag, 11(2), 1-13. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v11i2.2106
González Moreno, A. y Molero Jurado, M. d. M. (2023). Conductas prosociales y violencia escolar en la adolescencia: una revisión sistemática con enfoque cualitativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 143-166. https://doi.org/10.14201/teri.28629
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. d. P. (2006). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Hundert, J. (1995). Enhancing social competence in young students: School-based approaches. Pro-Ed.
Hurtado Lozano, L. T. y Agudelo Martínez, M. A. (2014). Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Colombia. CES Movimiento y Salud, 2(1), 45-55. https://revistas.ces.edu.co/index.php/movimientoysalud/article/view/2971
Ison-Zintilini, M. S. y Morelato-Giménez, G. S. (2008). Habilidades socio-cognitivas en niños con conductas disruptivas y víctimas de maltrato. Universitas Psychologica, 7(2), 357-367.
Kemmis, S. y McTaggart, T. (1998). Cómo planificar la investigación-acción participativa. Laertes Ediciones.
Lakoff, G. y Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. Basic Books.
Ley 115 de 1994, por la cual se expide la Ley General de Educación. (1994). Diario Oficial, (41214), 8 de febrero de 1994. Colombia.
Loaiza Villalba, N., Ortiz Ruiz, C. E. y Restrepo Rodas, J. (2022). Estilos de aprendizaje, interculturalidad y modalidades en el texto argumentativo escrito bilingüe. Editorial Kinesis.
López Garzón, M. Á. (2015). Fomento de habilidades sociales en alumnado con discapacidad intelectual leve [tesis de grado, Universidad de Granada]. DIGIBUG: Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/41689
Mena Edwards, M. I., Romagnoli Espinoza, C. R. y Valdés Mena, A. M. (2009). El impacto del desarrollo de habilidades socioafectivas y éticas en la escuela. Actualidades Investigativas en Educación, 9(3), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v9i3.9507
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2022). Inclusión y equidad: hacia la construcción de una política de educación inclusiva para Colombia. Nota técnica. Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_17.pdf
Mohammadian, A. y Mohammadian Dolatabadi, S. (2016). The effect of affection on English language learning of children with intellectual disability based on total physical response method of language teaching. International Journal of English Language and Literature Studies, 5(2), 92-103. https://doi.org/10.18488/journal.23/2016.5.2/23.2.92.103
Monjas Casares, M. I. (dir.a). (1998). Programa de sensibilización en el ámbito escolar contra el maltrato infantil. Asociación Castellano Leonesa para la Defensa de la Infancia y la Juventud (REA); Junta de Castilla y León.
Monjas Casares, M. I. (dir.a). (2007). Cómo promover la convivencia: programa de asertividad y habilidades sociales (PAHS). Editorial CEPE.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2019). Compromiso de Cali sobre equidad e inclusión en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370910_spa?posInSet=1&queryId=8887d452-4342-492c-b796-57e529e6c44a
Padmadewi, N. N. y Artini, L. P. (2017). Teaching English to a student with autism in regular classroom in Indonesia. International Journal of Instruction, 10(3), 159-176.
Pritchard, A. (2009). Ways of learning: Leaning theories and learning styles in the classroom. Routledge.
Ramos Rivas, K. (2008). Enseñanza de lenguas materna y extranjera a niños con necesidades especiales: caso de síndrome de Down. Revista Letras, 44, 193-207. https://doi.org/10.15359/rl.2-44.9
Resolución 8430 de 1993, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para
la investigación en salud. (1993). Ministerio de Salud. Colombia. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-
DE-1993.PDF
Romañach, J. y Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la
diversidad del ser humano En L. Álvarez Pousa, J. Villanueva, T. Barberena Fernández, O. Reboiras Loureiro, J. E. Pim (coords.), Comunicación y discapacidades: actas do Foro Internacional (pp. 321-
330). Colexio Profesional de Xornalistas de Galicia; Observatorio Galego dos Medios.
Ruiz-Ramírez, R., García-Cué, J. L., Ruiz Martínez, F. y Ruiz Martínez, A. (2018). La relación bullyingdeserción escolar en bachilleratos rurales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2),
37-45. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1527
Simón Mateo, E. M. (2012). Educación emocional y habilidades sociales con alumnos con necesidades educativas especiales: propuesta de intervención [tesis de grado, Universidad de Valladolid]. UVaDOC Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/1990
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
Zuluaga Quintero, G. P. y Carmona Muñoz, X. J. (2013). Enseñanza del inglés para niños con barreras educativas y de participación [tesis de licenciatura, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio Institucional de la Universidad Pontificia Bolivariana. http://hdl.handle.net/20.500.11912/2270