Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

Art education, a path towards educational transformation in elementary school contexts: Systematic review

No. 2 (2024-05-31)

Abstract

Historically, Art Education has been historically positioned as a device to enhance abilities, skills and human habits from the first years of life. From this perspective, the main purpose of this article is to illustrate the product of the systematic review carried out between March 2021 and January 2023, whose objective was the exploration of studies to identify and analyze the relationship between arts education and education for life in elementary school contexts. In this sense, the research was carried out in the Scopus, Web of science, Dialnet, Redalyc and Scielo databases. This is a descriptive study, duly registered in the checklist based on the PRISMA 2020 statement. Its contents detail relevant findings extracted from a rigorous final selection of 12 publications whose review leaves as a general conclusion the evident need to generate and strengthen strategies in which practices related to arts education are privileged as a path towards the strengthening of life skills, especially in primary education contexts, since this is a favorable stage for exploration, the strengthening of habits, communicative processes, creativity, logical thinking, emotional management, among other aspects of human formation in the individual and collective. In short, it is possible to evidence a panorama that places arts education as a device to generate forceful transformations in the educational, social and cultural spheres of humanity.

Keywords: Arts Education, Education for Life, Primary Basic Education, Educational Transformation, Social Function of Education

References

Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Madrid: Catarata.

Acodesi. (2008). La Formación Integral y sus Dimensiones. Ediciones Kimpres. Bogotá, Colombia.

Argote, A.M., Vidal, N.C., & Jiménez, C.P. (2014). La educación artística: una práctica pedagógica en la formación de sujetos diversos. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.14.755.2014.

Alonso, C. (2016). El grupo de arteterapia como elemento de mejora en la competencia social de los niños y niñas en educación infantil y primaria. Valencia: Universitat Politècnica de València.

Álvarez, I. (2014). Educación Básica en México. Experiencias, modelos y alternativas. México D.F. Limusa.

Barco Rodríguez, J. M. (2016). Apuestas por la formación integral desde los modelos de enseñanza en educación artística. (pensamiento), (palabra). Y obra, 16 (16). https://doi.org/10.17227/ppo.num16-3974

Barriga, M. (2013). La integralidad en la educación artística en el contexto colombiano. El Artista, Número 10/nov. 2013 ISSN: 1794-8614. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Bogotá.

Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Editorial Martínez Roca

Cartagena, M. F. (2015). Arte, educación y transformación social. Index, Revista de Arte Contemporáneo, (00), 44-61. https://doi.org/10.26807/cav.v0i00.10

Charaudeau, P. (2022). Le discours populiste, un brouillage des enjeux politiques. Pragmalingüística, 31, 681-685. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2023.i31.32

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, Ediciones UNESCO.

Díez del Corral, P. (2005). Una nueva mirada a la educación artística desde el paradigma del desarrollo humano. Madrid: Universidad Complutense.

García Alba, E. L. (2013). Características y utilidad de las revisiones sistemáticas o meta-análisis. Revista Científica Ciencia Médica, 16 (2), 4-5.

García Ríos, A. S. (2005). Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista, 2, 80-9.

Gil, B. (2003). Enseñanza de las habilidades de vida en la educación primaria. Revista galego-portuguesa de psicología e educación n° 8 (vol. 10) ano 7°-. ISSN: 1138-16637.

Hermann Acosta, A. (2009). El arte en la educación, en búsqueda de un nuevo epistema educativo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 6, 167-180. ISSN: 1390-3861. https://www.redalyc.org/articulo.

oa?id=441846107009

Maldonado Esteras, S. (2022). Explorando nuestras ideas: Educación artística para el desarrollo humano y social con niñas y niños con altas capacidades. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría

Social y Pensamiento Crítico, 15, 179-193. https://doi.org/10.5281/zenodo.5980037

Matthew J. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74 (9), 790-799. ISSN 0300-8932.

McFarlane, B. (2022). Introduction to the Creative Humanities. University of Toronto Quarterly 91 (1), 1-32. https://www.muse.jhu.edu/article/848756.

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Lineamientos de educación artística. https://www.mineducacion. gov.co/1621/articles-339975_recurso_4.pdf

Misión Internacional de Sabios (2020). Arte, cultura y conocimiento: Propuestas del foco de industrias creativas y culturales. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Montes A. (2017). Calidad de la educación primaria en Colombia: conceptualizaciones y tendencias. Escenarios, 15 (2), 70-81. Doi: 10.15665/esc.v15i2.1624

Ñáñez-Rodríguez, J. J. & Castro-Turriago, H. M. (2016). Educación artística y formación ciudadana: espacio para forjar la sensibilidad en la Corporación Colegio San Bonifacio, de Ibagué, Colombia. Entramado,

12 (2), 154-165. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.441

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Barcelona: Paidós.

Ordaz Monge, L. (2016). Educación artística en educación primaria. Opinión de los docentes de Chihuahua [Tesis]. México.

Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Reencuentro, núm. 46, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Distrito Federal, México.

Pérez-Valero, M. (2018). El valor del arte y la educación. El desconcierto de muchos. Revista Electrónica de Investigación, Docencia y Creatividad, 6, 59-75.

Santos, G. C. (2012). Acerca de la educación primaria. Investigación Educativa, 7 (12), 55-64.

UNESCO, 2022. Propuestas para la educación artística, orientaciones de política pública. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 7. Oficina Regional de Educación para

América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago), Enrique Delpiano 2058, 7511019 Santiago, Chile.

The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews.