Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

Pedagogical accompaniment on-site and Ethnoeducation: an experience of contextualization of Institutional Educational Projects.

No. 2 (2023-08-09)
  • Milton Fernando Trujillo Losada
  • Julieth Pérez Paredes
  • Néstor Sánchez Cardozo

Abstract

Three moments of an action-research exercise developed with 126 teachers of the sixteen Official Educational Institutions of the municipality of Jamundí, hereinafter IEO, allow us to expose the successful strategies that led, as requested by the inter-administrative agreement between the Secretary of Education of Jamundí and the Universidad del Valle, to join efforts to strengthen teachers and teachers' managers in the management of competencies in different areas of knowledge, area and classroom plans, competency-based curricula, pedagogical projects and innovative teaching methodologies and technical assistance and accompaniment in the construction of the Institutional Educational Project, hereinafter, PEI, or Community Educational Project, hereinafter, PEC, of the Official Educational Institutions of preschool, elementary and middle school of Jamundí. The first part describes the educational intervention that implied the training of teachers and its consequent process of situated and differential accompaniment to make the reflections constructed in the formative encounters with the Universidad del Valle a reality. A second moment describes one of the techniques used for re-signifying and updating institutional educational projects: mapping as an opportunity for valuing, recognizing, and linking knowledge, subjects, and contexts. This section implies the articulation with a pertinence perspective since the ethno-educational approach emerges as the most adequate to rethink the horizon of the municipality's institutions. The third moment, less descriptive and more analytical, offers the reflections that emerged when conducting a documentary analysis of the reports submitted as a result of on-site accompaniment. It is intended, through this article, to contribute to contemporary reflection on the importance of contextualizing educational projects, the search for educational relevance with the establishment of new relationships with local knowledge, the needs and strengths of the communities, and the renewal of the purposes of the school in today's world.

Keywords: Institutional Educational Project, situated and differential accompaniment, ethno-education, teacher training, social mapping

References

Acuerdo No. 011 de 2005. [Concejo Municipal de Jamundí]. Por el cual se declara a Jamundí municipio etnoeducador, productivo y saludable. 31 de mayo de 2005.

Alcaldía Municipal de Jamundí. (1 de junio de 2023). Pasado, presente y futuro. https://www.jamundi.gov.co/MiMunicipio/Paginas/Pasado-Presente-y-Futuro.aspx.

Andrade, H. y Santamaría, G. (1997). Cartografía Social para la planeación participativa. En: Memorias del Curso: Participación Comunitaria y Medio Ambiente. Proyecto de capacitación para profesiones del Sector Ambiental. Ministerio del Medio Ambiente e ICFES. [PDF] http://azimuth.univalle.edu.co/carsoc.htm

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41 (2), 77-99. http://www.pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/417/ public/417-934-1-PB.pdf

Cabrera, L. (2017). La investigación-acción: una propuesta para la formación y titulación en las carreras de Educación Inicial y Primaria de una institución de educación superior privada de Lima. Educación, XXVI (51), 137-157 / ISSN 1019-9403 https://doi.org/10.18800/educacion.201702.007

Cali Cómo Vamos (2021). Encuesta Virtual de Percepción Ciudadana – Jamundí. [PDF] https://www.calicomovamos.org.co/_files/ugd/ba6905_89b42e15d3c94497a7fafb767f6594f0.pdf

Catalán, J. (2020). La investigación acción como estrategia de revisión de la práctica pedagógica en la formación inicial de profesores de educación básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15 (4), 2768-2776. https://www.redalyc.org/journal/6198/619867501018/html/

Chocaiz, M., Martelo, Y. y Blanquicett, R. (2019). El método de investigación acción en el área educativa: Un ejercicio pertinente e inclusivo para los formadores del siglo XXI. Revista ORATORES, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología, Panamá. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/328/3281345007/html/index.html

Constitución Política de Colombia. (7 de julio de 1991). [Const]. Art. 7 y 68. Congreso de la República de Colombia.

Cornwall, A. & Jewkes, R. (1995). What is participatory research? Social Science & Medicine, 41 (12), 1667-

DOI: 10.1016/0277-9536(95)00127-s

Decreto 804 de 1995. (18 de mayo de 1995). Por medio del cual se reglamenta la atención educativa para grupos étnicos. Congreso de la República de Colombia. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=1377

Díaz, M. (1997). Formación y cambios académicos y curriculares en Colombia. En Memorias del Primer Seminario Nacional de Currículo: El currículo en la educación superior. Universidad del Valle.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. Perfiles Educativos, 1-20.

Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62, 107-115. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Ediciones.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (2005) Participatory action research: Communicative action and the public sphere. En N. Denzin y Y Lincoln (eds.), The sage handbook of qualitative research (pp. 559-603). Thousand Oaks: Sage.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Editorial Graó.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Ley 115 de 1994. (8 de febrero de 1994). Por la cual se expide la ley general de educación, Congreso de la República de Colombia.

Ley 70 de 1993. (27 de agosto de 1993). Por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. Congreso de la República de Colombia.

Lier, L. (2001). La investigación-acción. Textos de Didáctica de La Lengua y La Literatura, Número 27, pp.81-88. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/17998

Mas, R., Meregildo, R., Torres, C. y Cruz, R. (2021). Gestión del conocimiento en la carrera de educación primaria en la Universidad Nacional del Santa, Perú. Revista Telos, 23 (2). DOI: https://doi.org/10.36390/telos232.02

Morales, A. y Pérez J. (compiladores). (2021). Plan Territorial de Formación Docente 2021-2023 Jamundí municipio etnoeducador. https://www.mineducacion.gov.co/portal/adelante-maestros/Formacion/Formacion-Continua/319469:Planes-territoriales-de-formacion-docente-PTFD-vigentes

ONIC. (1997). Algunas reflexiones en torno a la Etnoeducación. Boletín de Antropología. Universidad de Antioquia. Volumen 11, No. 28. https://revistas.udea.edu.co/index.php/boletin/article/view/338114

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Editorial La Muralla. Madrid:España.

Plan de Desarrollo Municipal [PDM]. Jamundí 2020-2023 “El gobierno de los ciudadanos”. [PDF] https://www.jamundi.gov.co/Transparencia/PlaneacionGestionyControl/Plan%20de%20Desarrollo%20

Municipal%202020-2023,%20Gobierno%20de%20los%20ciudadanos.pdf

Quispe, R. (2020). Investigación acción educativa: una propuesta para la formación de la competencia investigativa. Revista de Educación, XI (20), 135-150. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/download/4168/4147

Reason, P. & Bradbury, H. (eds.). (2008). The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. Londres: Sage.

Rissler, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Buenos Aires: Editorial Tinta Limón.

Secretaría de Educación Departamental del Norte de Santander. (2016). Documento Orientador para la los Ajustes y Modificaciones al PEI Re significación del PEI. [PDF] http://sednortedesantander.gov.co/sitio/images/documentos/normatividad/Calidad/2016/Anexo1%20Circular%20No.146.pdf

Sirit, P., y Enrique, A. (2014). Tendencias epistemológicas de las investigaciones en los programas académicos de la división de estudios para graduados de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad del Zulia. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 10 (29), 6-36.

Trujillo, M., Ordóñez, M. & Caviedes, G. (julio-diciembre, 2019). Los proyectos educativos en Santiago de Cali. Revista Investigium IRE: Ciencias Sociales y Humanas, X (2), 16-31 http://dx.doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.191002.02

Trujillo-Losada, M. F., Hurtado-Zúñiga, M. C. & Pérez-Paredes, M. J. (2019). Fortalecimiento de los proyectos educativos de las instituciones educativas oficiales del municipio de Santiago de Cali. Rev. investig.desarro.innov, 9 (2), 319-331. doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9177