Coping strategies against school stress and teaching actions to promote them
No. 2 (2023-08-09)Author(s)
-
Catalina Palacio ChavarriagaUniversidad Católica Luis AmigóORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6201-2443
-
Jairo Gutiérrez AvendañoUniversidad Católica Luis AmigóORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0642-0722
-
Sonia Ruth Quintero ArrublaUniversidad Católica Luis AmigóORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4835-2593
Abstract
The school demands on the part of the schoolchildren the adaptation to the situations that sometimes stress them for this reason and in order to broaden the understanding around this issue, the objective of this research was to know the coping strategies in stressful situations school used by fourth grade students in 4 educational institutions of Comuna 11 of Medellín, Colombia and the actions carried out by the teachers who accompany them to promote their development. It is a qualitative investigation, under a hermeneutical phenomenological approach. The sample consisted of 83 students and 2 teachers who were in charge of this grade. It was observed that the abilities of schoolchildren to cope with stressful moments at school are reduced. It is necessary to carry out pedagogical strategies around promoting these competences, in such a way that progress can be evidenced in their behaviors, in the way they relate to others and with the school environment in general.
References
Aguirre, J. C. y Jaramillo, L. G. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2 (8), 51-74. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257004.pdf
Anderson, K. y Olson, M. (2006). The value of a dog in a classroom of children with severe emotional disorders. Anthrozoös, 19 (1), 35-49. https://doi.org/10.2752/089279306785593919
Andrés, M. L., Stelzer, F., Vernucci, S., Juric, L. C., Galli, J. I. y Navarro, J. I. (2017). Regulación emocional y habilidades académicas: relación en niños de 9 a 11 años de edad. Suma Psicológica, 24 (2), 1-8. http://dx.doi.org/10.1016/j.sumpsi.2017.07.001
Bettelheim, B. (1994). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Crítica.
Burroughs, M. D. y Barkauskas, N. J. (2017). Educating the whole child: Social-emotional learning and ethics education. Ethics & Education, 12 (2), 218-232. https://doi.org/10.1080/17449642.2017.1287388
Caldera, J., Pulido, B. y Martínez, M. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de psicología del Centro Universitario de los Altos. Revista Educación y Desarrollo, 7, 77-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anterioresdetalle.php?n=7
Domínguez, J. (2017). Educación emocional para la resolución de conflictos en la escuela: una aproximación desde la educación. Intervención socioeducativa en la adaptación social, 10 (10), 11-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6638825
Florencia, L. y Domingo, P. (2018). Estudio descriptivo de la autoeficacia y las estrategias de afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios argentinos. RMIE, 23 (77), 413-432. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n77/1405-6666-rmie-23-77-413.pdf
Frydenberg, E. y Lewis, R. (1993). Boys play sport and girls turns to others: age, gender and ethnicity as determinants of coping. Journal of Adolescence, 16 (3), 253-266. doi:10.1006/jado.1993.1024
Frydenberg, E. y Lewis, R. (1996). A replication study of the structure of the adolescent coping scale: Multiple forms and applications of a self-report inventory in a counselling and research context. European Journal of Psychological Assessment, 12 (3), 224-235. Doi: https://doi.org/10.1027/1015-5759.12.3.224.
Giraldo, J. L. y Quintero, M. (1999). Sujeto y educación, hacia una ética del acto educativo. Medellín: Universidad de Antioquia.
Gutiérrez, M. y Lemos, V. N. (2016). Estudio preliminar sobre estrategias de afrontamiento ante situaciones estresantes en niños argentinos con diagnóstico de cáncer. Anuario de Investigaciones, 24, 331-338. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369152696036
Harrison, L. J. y Murray, E. (2014). Stress, coping and wellbeing in kindergarten: Children’s perspectives on personal, interpersonal and institutional challenges of school. International Journal of Early Childhood, 47, 79-103. https://doi.org/10.1007/s13158-014-0127-4
Henao, J. F., Marín, A. E. y Vanegas, J. H. (2017). La enseñanza en vilo de las emociones: una perspectiva emocional de la educación. Educación y Educadores, 20 (3), 451-465. DOI: 10.5294/edu.2017.20.3.7
Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Evaluación, afrontamiento y consecuencias adaptativas. Barcelona: Martínez Roca.
Lowenfeld, V. y Brittain, L. (1980). Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.
Machover, K. (1973). Test proyectivo de Karen Machover (la figura humana). Tomo I. Biblioteca Nueva.Madrid
Martínez, V. (2014). Prevención del estrés escolar. Revista de Psicología, 1 (1), 295-306. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.375
Martínez, E. S. y Diaz, A. E. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y Educadores,10 (2), 11-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83410203
Maturana, A. y Vargas, A. (2015). El estrés escolar. Rev. Med. Clin. CONDES, 26 (1), 34-41. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.003
Ministerio de Educación Nacional (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Serie guía 6,1-32. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf
Morales, F. M., Trianes, M. V., Miranda, J. e Inglés, C. (2016). Prevalence of strategies for coping with daily stress in children. Psicothema, 28 (4), 370-376. doi: 10.7334/psicothema2015.10
Morales, F.M., Trianes, M. V., (2012). Afrontamiento en la infancia: evaluación y relaciones con ajuste psicológico. Málaga: Ediciones Aljibe.
Naranjo, M. L. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de este en el ámbito educativo. Revista Educación, 33 (2), 171-190. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058011.pdf
Orlandini, A. (2012). El estrés: qué es y cómo evitarlo. México: Fondo de Cultura Económica.
Piaget, J. (1975). La psicología del niño. Madrid: Morata.
Piqueras, J., Mateu, O., Cejudo, J. y Pérez, J. (2019). Pathways into psychosocial adjustment in children: Modeling the effects of trait emotional intelligence, social-emotional problems, and gender. Frontiers in Psychology, 10, 1-11. doi:10.3389/fpsyg.2019.00507
Rivera, J. (2013). Investigación sobre el estrés, enfoque a estrés infantil. Revista Electrónica en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 2 (2), 62-83. https://chat.iztacala.unam.mx/cshat/index.php/cshat/issue/view/13
Romero, E., Gómez, E. L., Durán, C. y Ruiz, A. (2017). Afrontamiento y algunos problemas internalizados y externalizados en niños. Acta de Investigación Psicológica, 7 (3), 2757-2765. Doi: https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.11.005
Sotardi, V. (2016). Understanding student stress and coping in elementary school: A mixed-method, longitudinal study. Psychology in the Schools, 53 (7), 705-721. https://doi.org/10.1002/pits.21938
Tales, N. (2013). Eugenio no quiere ir al colegio. https://tucuentofavorito.com/eugenio-no-quiere-ir-alcolegio-cuento-para-ninos-que-no-quieren-ir-a-la-escuela/
Trianes, M. V. (2003). Estrés en la infancia, su prevención y tratamiento. Madrid: Narcea.
Trianes, M. V., Blanca, M., Fernández-Baena., F., Escobar, M. y Maldonado, E. (2012). Evaluación y
tratamiento del estrés cotidiano en la infancia. Papeles del Psicólogo, 33 (1), 30-35. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2033.pdf
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Educación.
Wong, M. (2015). A longitudinal study of children’s voices in regard to stress and coping during the transition to school. Early Child Development and Care, 186 (6), 1-20. Doi: https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1068769