Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

The concept of inclusion in higher education: implementation of the INES initiative in Colombian universities

No. 1 (2021-07-01)
  • Diana Carolina Rangel Goyeneche
    1Universidad Francisco de Paula Santander, San José de Cúcuta, Colombia (dianacarolinarg@ufps.edu.co) ORCID ID: 0000-0003-4660-1496
  • Luz Karime Coronel Ruiz
    2Universidad Francisco de Paula Santander, San José de Cúcuta, Colombia (luzkarimecr@ufps.edu.co) ORCID ID: 0000-0003-0331-0568

Abstract

With the implementation of the concept of educational inclusion in the Colombian regulatory framework, the case study of the Francisco de Paula Santander University is presented, as part of the pilot plan for the application of the Inclusion Index in Higher Education (INES), understood as a complementary tool to the Colombian inclusive education policy carried out during the years 2016 to 2017 that allowed the measurement of the inclusion levels of 19 universities in the country analyzing their opportunities for improvement towards quality education.

This article presents the results of the study of the impact of the aforementioned initiative in aspects related to the 12 accreditation factors in the execution of demonstrative actions and good practices for higher education in the institution under study. For this purpose, a qualitative methodology was used with the use of tools such as: participant observation, which allowed to expose the strategies produced within the framework of INES - INCLUSIVE from the experiences of the actors involved and the documentary analysis that facilitated the examination of the Historical evolution of the concept of inclusion within the academic faculty.

This research, allowed the university to register those actions and good practices susceptible to replication in order to generate a re-construction of the actions carried out behind the most successful significant experiences and protocolization of them through the adoption of processes that allow their permanent integration into the daily work of the institution.

Keywords: Access to Education, State and Education, Quality of Education, Education Planning, University Service

References

Alzina, R. B. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid:La Muralla.

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948). Declaración universal de derechos humanos. París: ONU.

Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia (G.Constitucional, Ed.). Bogota: Gaceta Constitucional.

Binda, N. U. & Benavent, F. B. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Ciencias Económicas, 179-187

Booth, T. & Ainscow. M. (2002). Index for inclusion. En Developing learning and participation in schools (2a ed.). Manchester: CSIE [trad. Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva: consorcio.educacion.inclusiva@uam.es.

Cook, T. D. & Reichardt, C. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Ediciones Morata, S. L.

Domínguez, S. A. & Cubillos, A. O. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Artículos de Reflexión Pedagogía y Saberes, 41-52.

E.Maya. (2014). Métodos y técnicas de investigación. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Escudero, J. M., & Begoña. M. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 85-105.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2001). Estado mundial de la infancia 2001. Nueva York: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.

Foro Mundial sobre la Educación. (2000). Marco de Acción de Dakar Educación para Todos: Cumplir nuestros compromisos comunes. Dakar: UNESCO.

Fundacion Saldarriaga Concha - MEN. (2016). Informe Final y resultado de Aplicacion. Bogotá: Saldarriga- Concha.

Echeita, G., & AinscowM. (2010). La educación inclusiva como derecho. Uen marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de sistemas de educación incluyentes. Granada: Congreso Iberoamericano de Síndrome de Down.

Goyeneche, D. C. (13 de diciembre de 2017). Política Marco de Educacion Inclusiva para la UFPS. (Cecom, Entrevistador)

Ministerio de Educacion Nacional. (2015). Decreto No. 1075. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Lineamientos Educación Superior Inclusiva. Bogotá: Dirección de Fomento para la Educación Superior.

Olivencia, J. L. (2013). De la integración a la inclusión: evolución y cambio en la mentalidad del alumnado universitario de educación especial en un contexto universitario español. Actualidades Investigativas en Educación, 1-27.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1994). Declaracion de Salamanca y marco de accion para las necesidades educativas especiales. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad (págs. 1-47). Salamanca: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Perdomo, I. A. (1985). Tecnicas de investigacion bibliografica. Caracas: Contexto.

Rubio, S. C. (2016). La sistematización educacional, una experiencia en hematología. Infomed, 51-55.

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Universidad Francisco de Paula Santander. (2017). Informe de Gestion 2017. Cúcuta: UFPS.