Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

The mobilization of oral narration as a pedagogical strategy to reflect on pedagogical practices and teacher role education

No. 2 (2017-12-01)
  • Carolina Camargo Lombana
    1Universidad Pedagógica Nacional (c.camargo@uniandes.edu.co; ccamargol@pedagogica.edu.co)
  • Ana María Cardoso Valderrama
    2Universidad Pedagógica Nacional (anamacapicua@hotmail.com)
  • Paola Cordero Anzola
    3Universidad Pedagógica Nacional (cpao4@hotmail.com)

Abstract

In the present article there is a discussion on the description of didactic, pedagogical, procedural and disciplinary processes of a classroom project developed in the Public School Florentino González, with children of the second year of primary school. Its general objective is the construction of a theatre script, having as its starting point the oral tradition; However, after analysing the context, social dynamics and cognitive processes of the study population, in accordance with the alternating training model, a conclusion is reached that stresses the importance of adaptation and mediation of texts such as shared myths and legends in family domains of schoolchildren, in order to mobilise their cultural heritage.

Keywords: oral narration, pedagogical practice, teacher role training, significant learning, theater teaching, action research

References

Arizaleta, L. (2005). Narración oral y afición a la lectura: una experiencia de educación literaria en la escuela. Tantágora, 3, 6-13.

Bernal, G. (2001). Tradición oral. Escuela y modernidad. Bogotá: Magisterio.

Baquero, R. (2009). Vygotski y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aiquer.

Céspedes, F. G. (1995). Oralidad, narración oral y narración oral escénica. Latin American Theater Review, 29 (1), 69-82. https://journals.ku.edu/latr/article/view/1081/1056

Covelli, G. (2016). Estrategias del aprendizaje significativo para la enseñanza en procesos de investigación·creación / formación, en artes escénicas. Memória ABRACE XVI - Anais do IX Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Vol 1 - Ano 2016 (Vol 1 - Ano 2016), 1.

Elliott, J. (2000). La investigación acción en educación. Madrid: Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F.: McGraw hill.

Merhan, F.; Ronveaux, C. y Vanhulle, S. (2007). Alternances en formation. Bruselas: De Boeck. – Perréard.

Merchán, C. y Barragán, J. (2015). La observación de prácticas de aula: inicios de la práctica pedagógica efectiva. (Pensamiento), (Palabra)… y Obra, 14, 97-107. http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/viewFile/3301/2859

Ong, W.J. (1996). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México D.F: Fondo de cultura económica.

Pavis, P. (1998). Diccionario del teatro. Barcelona: Paidos.

Ramírez, M. del R. (2009). Tradición oral en la escuela. Colección Pedagógica Formación Inicial de Docentes Centroamericanos de Educación Primaria o Básica. San José: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana CECC/SICA.

Vega, R. (1998). Historia: conocimiento y enseñanza. La cultura popular y la historia oral en el medio escolar. Bogotá: Antropos.

Vygotski, L. S. (2009). La imaginación y el arte en la imaginación. Ensayo psicológico. Madrid: AKAL Básica de bolsillo 87.