The intensity of change in university courses with an academic writing component: analysis from the teachers’ perspective
No. 2 (2020-08-01)Author(s)
-
María Angélica Peña Cárdenas1Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia (km.pena@uniandes.edu.co)
-
Carolina Benjumea Galindo2Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia (dc.benjumea@uniandes.edu.co)
-
Tatiana Castillo Rodríguez3Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia (yt.castillo@uniandes.edu.co)
-
Gina Castiblanco Cuchumbe4Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia (gp.castiblanco@uniandes.edu.co)
Abstract
This article focuses on courses with an academic writing component (E-type courses) at the Universidad de los Andes as educational innovation. Such courses aim to develop skills such as critical thinking and argumentation, as well as to strengthen disciplinary knowledge. Thus, by studying three cases of E-type courses and techniques such as interview and documentary analysis, the aim is to reach an understanding of the forms of appropriation of teachers in the face of the intensity of change that this innovation entails. The observed results allow us to conclude that the change is mainly fundamental, since core aspects of the courses are transformed.
References
Bocconi, S., Kampylis, P. y Punie, Y. (2013). Framing ICT-enabled Innovation for Learning: The Case of One-to-one Learning Initiatives. European Journal of Education, 48 (1), 113-130.
Centro de Español. (2019). Manual de tutores y tutoras del Centro de Español. Bogotá: Universidad de los Andes.
Creswell, J. (2012). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Los Angeles: Sage Publications.
Cruz, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. Consejo de transformación educativa. https://www.transformacion-educativa.com/index.php/articulos-sobre-educacion/54-importancia-de-lainvestigacion-educativa
Escallón, E. (2015). El Centro de Español de la Universidad de los Andes: una experiencia de aprendizaje auténtico de escritura en la educación superior. En E.Escallón y A.Forero (comps.), Aprender a escribir en la universidad (pp. xi-xiii). Bogotá: Ediciones Uniandes.
Inbar, D. (1996). Planning for Innovation in Education. París: UNESCO, International Institute for Educational Planning.
Levy, J. (2008). Case Studies: Types, Designs, and Logics of Inference. Conflict Management and Peace Science, 25, 1-18.
Montealegre, C. y Morales, G. (2015). Introducción a los cursos E. En E.Escallón y A.Forero (comps.), Aprender a escribir en la universidad (pp. 3-5). Bogotá: Ediciones Uniandes.
Packer, M. (2013). La ciencia de la investigación cualitativa. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Rivas, M. (2000). Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias. Madrid: Síntesis.
Universidad de los Andes – Cursos tipo E. (2018). https://catalogo.uniandes.edu.co/es-ES/2018/Catalogo/Formacion-integral/Requisitos-de-Grado-vigentes-hasta-2018-10/Type-E-Courses
Universidad de los Andes (2019). Guía para el Uniandino de Primer Semestre. https://registro.uniandes.edu.co/index.php/guia
Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage Publications.