The Role of Metacognition in the Pedagogical Transformation of ICT to CT
No. 3 (2024-11-15)Author(s)
-
Fernando IbarraUniversidad Minuto de DiosORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-7275-6865
Abstract
The article explores the pedagogical transformation in the current social, economic and cultural environment derived from the impact of digital technologies, which drives the need to renew educational strategies. The proposal focuses on the integration of metacognition and technologies to promote meaningful learning in teachers and students immersed in digital media. This work based on a literature review with a qualitative approach aims to understand how metacognition influences the transition from ICT to CT, highlighting its impact on the adaptation to the digital world and the promotion of self-learning according to the guidelines of educational technology in this process; highlighting its potential to motivate, regulate and provide personalized feedback enabling to navigate effectively in digital environments promoting and facilitating self-regulation of learning.
References
Arcila Rojas, C. (2020). La escritura y la lectura: un proceso dialéctico para el conocimiento. Escritos,
28(60), 79-92.
Cabero Almenara, J., Marín Díaz, V. y Castaño Garrido, C. (2016). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación del profesorado en TIC. @tic Revista d’Innovació Educativa, (14), 13-22. https://doi.org/10.7203/attic.14.4001
Carneiro, R. (2012). Las TIC y los nuevos paradigmas educativos: la transformación de la escuela en una sociedad que se transforma. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 15-28). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI); Fundación Santillana.
Correa Pavi, J. F. y Zuñiga Marín, J. S. (2023). Tendencias en el uso de las TIC de los docentes de una institución educativa privada, Colombia. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 14(2), 1-22. https://doi.org/10.18175/VyS14.1.2023.10
Dominighini, C. y Cataldi, Z. (2017). Ética en la investigación en TICS: formación en buenas prácticas en ciencia y tecnología. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 14(22), 20-32.
Durall, E., Gros, B., Maina, M. F., Johnson, L. y Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. The New Media Consortium; Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/17021
González Martínez, J. R. (2021). De las de TIC a las TAC: una transición en el aprendizaje transversal en educación superior. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, IX(ed. especial). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2929
Gutiérrez de Blume, A. P. (2021). Autorregulación del aprendizaje: desenredando la relación entre cognición, metacognición y motivación. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 12(1), 81-108. https://doi.org/10.18175/VyS12.1.2021.4
Irwin, L. (2017). Metacognition: a concept analysis. Archives of Psychiatric Nursing, 31(5), 454-456. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2017.06.012
Landaeta, C., Márquez, A. y Espino, Y. (2020). Modelo educativo sustentado en las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento (TAC) mediante el uso de las TIC para la educación superior desde el pensamiento complejo. Revista Electrónica Escandalar Investigativa, (1), 248-266. http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/resi/article/view/1788
Latorre Iglesias E. L., Castro Molina K. P. y Potes Comas, I. D. (2019). Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Universidad Sergio Arboleda.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2008). Estándares en competencias TIC para docentes.
Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, L 394, 10-18. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=OJ:L:2006:394:FULL
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC. Universities & Knowledge Society Journal, 1(1), 1-16.
Sandoval, E., Palacios, C. y Quezada, L. (2020). Implementación de las tecnologías del aprendizaje y conocimiento sustentadas en el socioconstructivismo. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review/Revista Internacional de Tecnologías Educativas, 7(2), 97-111.
https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v7.2579
Tébar Belmonte, L. (2009). El profesor mediador del aprendizaje. Editorial Magisterio.